Vad är orientering

Orientering är mer än bara löpning. Att hitta i en okänd skog eller på ett fjäll med karta och kompass som hjälpmedel.

På orienteringsförbundets hemsida finns beskrivet grundläggande om orientering. Hur funkar kartan, vad är de olika karttecknen, hur passar man kartan med och utan kompass. Vilken kompass bör jag skaffa mig och vad betyder de olika svårighetsgraderna grön, vit, gul, orange, lila och svart. Kolla in här www.orientering.se och kom och prata med oss ledare på barn och ungdomsträningarna.

I början kan du bara komma till våra träningar och låna kompass och stämplingspinne. Om du börjar att springa lite mer är det bra att skaffa sig en egen kompass och stämplingspinne (https://www.sportident.se/). Den billigaste SI-card 8 räcker för de allra flesta.

Arrangemang - när du tävlar

I orientering är det svårt att träna på samma ställe hela tiden eftersom man lär sig att hitta utan karta till slut. Därför flyttar vi runt våra träningar på olika ställen. Ett orienteringsarrangemang (tävling) är också ett sätt att se en ny skog. Vi pratar om arrangemang istället för tävling för att vi vill fokusera på glädje och allas rätt att vara med istället för jakt på prestation och bästa tid.

Vid ett arrangemang så finns det tävlingsklasser och öppna klasser. I tävlingsklasserna springer man den klass man tillhör enligt ålder och kön (D12- dam (flicka) som max fyller 12 kalenderåret som tävlingen går, H16 – herre (pojke) som max fyller 16 det året). I tävlingsklass springer man själv och anmäler sig några dagar innan tävlingen (ca 1 vecka). I de öppna klasserna kan man springa vilken bana man vill, välja den svårighet och längd som passar. Här får man också springa tillsammans med kompis eller vuxen. Oftast kan man anmäla sig på tävlingsplatsen direkt och starta när man vill under tiden starten är öppen. Man kan också välja med eller utan tidtagning.

Så ta chansen att se flera skogar och följ med oss ut på arrangemang!

Här kan du läsa mer om klassindelning för tävlingsklasser och öppna klasser https://www.svenskorientering.se/tranatavla/Klasserbanlangderochnivaer/

På eventor finns tävlingskalender för hela Sveriges orienteringsarrangemang, se www.eventor.orientering.se . Här kan du välja distrikt (Jämtland-Härjedalen) och välja typ av tävling (inkludera när-tävlingar), då ser du säsongens tävlingar här.

För att anmäla dig till en tävling så behöver du få tillgång till klubbens inloggningsuppgifter. Maila storsjon.info@skogskarta.se för att få tillgång till detta. Har du ingen egen stämplingspinne så lämna denna ruta tom. Klubbvärden kan lägga in en klubbpinne så får du låna den på tävlingsplatsen. Annars så får du hyra en pinne av arrangören.

Vill du tävla mer så rekommenderar vi dig att skaffa dig en egen stämplingspinne sport-ident (https://www.sportident.se/). Den billigaste SI-card 8 räcker för de allra flesta.

Klubben bekostar startavgifter för alla medlemmar. För semestertävlingar typ O-ringen så betalar man själv kostnaden som vuxen och för barn bekostar klubben halva avgiften.